Lämpöiset onnittelut!

Seurakunta iloitsee kanssanne perheenne uudesta tulokkaasta. Kun suunnittelette ristiäisiä, olkaa yhteydessä seurakuntaan, niin varataan teille sopiva aika kasteelle joko kotiin, kirkkoon tai seurakuntakeskukseen.. Kastepappi ottaa ennen kastetta teihin yhteyttä ja sopii tapaamisen joko teille kotiin tai kirkkoherranvirastoon.

Lapsen syntymän jälkeen perhe saa kirjeen, jossa on lapsitietolomake. Ennen papin tapaamista voitte täyttää lomakkeeseen lapsen nimitiedot sekä kummien tiedot. Papin kanssa käydään lomake läpi ja suunnitellaan kastetoimitus: valitaan laulut, raamatunkohdat, jne.

Kasteen myötä lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi. Jeesus kutsuu hänet opetuslapsekseen ja pelastettujen joukkoon. Jeesus sanoo:  "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta." (Luuk. 18:16)

Ristiäisajan voit varata virastolta:

ma-to klo 9-12 p. 03 454000

Oma nimi kastepuuhun

Kaste ilmoitetaan kirkossa kastejuhlan jälkeen seuraavan viikon sunnuntaina klo 10 alkavassa jumalanpalveluksessa. Silloin rukoillaan lapsen ja koko perheen puolesta. Kirkossa olevaan kastepuuhun ripustetaan sydämenmuotoinen lehti, jossa on lapsen nimi ja kastepäivä. Lehden voi tulla itsekin laittamaan puuhun ennen jumalanpalveluksen alkua. Seuraavassa maaliskuussa, kun vietetään kummikirkkosa, sen voi tulla hakemaan muistoksi.

Tervetuloa kirkkoon!

Kastepuu Ikaalisten kirkossa

Muistilista ristiäisiä varten

• varaa ristiäisaika ja -pappi seurakunnan virastosta
  • jos ette ole vielä naimisissa ja lapsi saa isän sukunimen, toimittakaan isyyden tunnustaminen maistraatissa ennen ristiäisiä
  • valitkaa lapselle nimi ja vähintään yksi kummia, joka on konfirmoitu kirkon jäsen
  • kastemekko - Jos suvussanne ei ole kastemekkoa, voitte kysyä myös seurakunnasta kastemekkoa lainaan.
  • varaa kastepöydälle: valkea pöytäliina, kastemalja, valkea liina pään kuivaamista varten, kynttilä sekä kastekynttilä, jonka saatte papilta. Näiden lisäksi kastepöydällä voi olla kukka sekä perhe- tai vihkiraamattu
  • jos tahdot tilata ristiäisten tarjoiluita seurakunnasta, ota yhteyttä emäntäämme Anne Oksaseen p. 044 7440024

Linkit:

Kirkkoherranvirasto

Seurakunnan keittiöpalvelut

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät