Me mennään naimisiin

Avioliiton solmiminen on iso päätös. Sen perustana on kumppaneiden rakkaus, luottamus ja halu palvella toisiaan niin hyvinä kuin pahoina päivinä. Ikaalisten seurakunta haluaa tukea avioliitttoon aikovia ja kulkea heidän rinnallaan myös yhteisesessä arjessa. Seuraavassa on käytännön ohjeita aviolittoon aikoville.

Ota yhteyttä seurakuntaan

Aivan ensimmäiseksi, kun päätös avioliiton solmimisesta on syntynyt on hyvä ottaa yhteyttä  kirkkoherran virastoon vihkiajan varaamiseksi. Avioliiton esteiden tutkintaan liittyviin kysymyksiin vastataan Tampereen aluekeskusrekisterissä puh. 03 2190 222 arkisin kello 9–15. Esteiden tutkinnan jälkeen, joka kestää seitsemän arkipäivää, voidaan suorittaa vihkiminen. Aikaa on syytä varata riittävästi, jotta saatte sovittua haluamanne vihkiajan. Vihkiminen tapahtuu useimmiten kirkossa, mutta kyseeseen voi tulla muukin paikka: koti, juhlatalo, kesäpaikka, puutarha, järven ranta jne.

Vihkiharjoitus ja -keskustelu

Avioliittoon vihkiminen on oikeastaan pieni jumalanpalvelus ja sen vuoksi se sisältää esim. rukouksia ja raamatuntekstejä. Vihkipapin kanssa käydään keskustelu riittävän ajoissa, etenkin jos toimitukseen liittyy erikoistoiveita. Keskustelussa vihkipari ilmoittaa päätöksensä sukunimestä ja kirjataan samalla kaksi todistajaa vihkimiselle.

Tilaisuudessa voi olla laulu- ja musiikkiesityksiä, joista samoin kuin 'vihkimarsseista' tilaisuuden alussa ja lopussa on hyvä jutella hyvissä ajoin kanttorin kanssa. Raamatun tekstin voi lukea joku häävieraista. Isä voi saattaa morsiamen, voidaan käyttää morsiusneitoja ja valita bestman ja kaaso huolehtimaan pienistä käytännön asioista vihkitilaisuudessa ja myöhemmin hääjuhlassa.

Kirkkoon kuuluminen avioliittoon vihkimisen edellytyksenä

Kirkollinen vihkiminen toimitetaan silloin, kun molemmat kuuluvat kirkkoon. Jos toinen puolisoista ei kuulu kirkkoon, avioliiton solmiminen on usein luonteva paikka liittyä seurakunnan jäseneksi. Mikäli kirkkoon kuulumaton ei ole käynyt rippikoulua ja toivoo kirkollista vihkimistä, tulee hänen käydä aikuisrippikoulu (itseopiskelua ja tapaamisia papin kanssa). Puolison kuuluessa johonkin muuhun kristilliseen yhteisöön, seurakunta selvittää voidaanko vihkiminen toimittaa.

Avioliiton kirkollinen siunaaminen

Mikäli toinen puolisoista ei kuulu kirkkoon, vihkiminen toimitetaan maistraatissa, mutta se voidaan siunata sen jälkeen kirkossa. Kirkollinen siunaaminen muistuttaa suuressa määrin vihkimistä.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus
Ennen vihkimistä avioliiton esteet tutkitaan. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkintaa pyydetään viimeistään viikkoa ennen häitä. Lue lisää.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin?

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa. Lue lisää.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista. Lue lisää.

Vihkimisen kulku
Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta. Lue lisää.

Virsi avioliittoon vihkimisessä

Vihkimisen kaava on yleisimmin seuraava: alkumarssi, virsi, loppumarssi. Mikäli tilaisuudessa on myös muuta musiikkia, kuten vaikka yksinlaulu tai soitinmusiikkia, katsotaan sille sopiva paikka aina erikseen.

Virsikirjassa on oma osasto varsinaisille avioliittovirsille, numerot 238-241. Myös erilaiset kiitosvirret (esim. virsi 462 Soi kunniaksi Luojan), perhevirret (numerot 464–476) ovat hyvin pidettyjä. Myös uusia, vanhoilla tutuilla melodioilla ja uusilla sanoilla löytyy numeroilla 816-823.