Ystävänä kontupohjalaiset

Kontupohjan kaupunki sijaitsee Venäjällä Äänisen luoteisrannalla Karjalan tasavallassa. Kaupungin suurin työnantaja on paperitehdas ja asukkaita siellä on noin 34.000.

Eestin evankelis-luterilaisen kirkon Kontupohjan seurakunta rekisteröitiin virallisesti vuonna 1990. Seurakunnan ensimmäinen pappi oli suomalainen pastori Oiva Hujanen. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen seurakunta liittyi uudelleen perustettuun Inkerin Evankelis-Luterilaiseen kirkkoon.

Kontupohjan kirkko

Ensimmäisinä vuosina seurakunnalla ei ollut vakituista paikkaa jumalanpalvelusten suorittamiseen. Vasta vuonna 1993 vuokrattiin Gorkinkadulla sijaitseva entinen kaupparakennus seurakunnan käyttöön. Jäsenmäärän lisääntyessä esille nousi oman kirkon rakentamista koskeva kysymys. Vuonna 1997 Joensuussa käynnistettiin rakennushanke, jolloin siellä alettiin kerätä varoja kirkon rakentamista varten. Myös Ikaalinen liittyi niihin aikoihin ystävyysseurakuntana keräämään rakennusvaroja.

Suomalaisen arkkitehti Sakari Kokkosen tekemä projekti oli hyväksytty vuonna 2000. Samana vuonna seurakunta onnistui saamaan paikallisilta viranomaisilta maatontin Komsomolskaja ja Zavodskajakatujen risteyksestä (rautatieaseman lähellä). Rahakeräykset tuottivat viidessä vuodessa yhteensä noin 600.000 euroa. Rakennustyöt tulevan kirkon paikalla aloitettiin lokakuussa vuonna 2002. Peruskiven pyhitysseremonia pidettiin toukokuun 17. pnä vuonna 2003.

Syyskuun 15. pnä v. 2003 paikalle pystytettiin kellotapuli ja marraskuun 21. pnä vuonna 2004 Inkerin evakelis-luterilaisen kirkon piispa Aarre Kuukauppi sekä Kuopion hiippakunnan piispa Matti Sihvonen vihkivät Karjalan suurimman luterilaisen kirkon. Suurhanke oli saavutettu.

Vadim Lysenko ja Jorma Säde toimittamassa messua Kontupohjan kirkossa

Ystävyys ja yhteydenpito

Ystävyysseurakuntamme on Kontupohjassa on pieni. Siellä on noin 150 maksavaa jäsentä.

Viime vuosina Ikaalisten ja Kontupohjan seurakuntien välinen vuorovaikutus on ollut vilkasta. Puhelujen ja sähköpostiviestien lisäksi vuosittain on tehty seurakuntamatka Kontupohjaan ja/tai kontupohjalaiset ovat vierailleet Ikaalisissa.