Rippijuhlat

Konfirmaatio Ikaalisissa

Ikaalisissa konfirmaatiot järjestetään kesällä mahdollisimman pian rippileirin jälkeen. Ne toteutetaan aina sunnuntain klo 10 jumalanpalveluksessa. Rippikirkot ovat yleensä varsin täysiä, joten sukulaisten ja ystävien kannattaa tulla kirkkoon ajoissa.

Kaikki vieraat ovat tervetulleita ehtoolliselle, konfirmoitavat käyvät ensin ryhmänä, jonka jälkeen noudatetaan jatkuvan pöydän tapaa, jossa vapaassa järjestyksessä seurakunta osallistuu ehtoolliselle.

Kirkossa rippikoululaisen päällä on seurakunnan valkoinen alba. Alban alle on syytä pukea siistit ja juhlavat vaatteet. Alban läpi voi näkyä hieman alla oleva vaatetus varsinkin, jos se on voimakkaasti kuvioitu. Käytännössä albat pyritään valitsemaan niin, että lähinnä näkyvät vain pitkien housujen lahkeet ja kengät.

Kummit

Kummit osallistuvat konfirmaatiossa kummilapsensa siunaamiseen. Kummit olivat läsnä lapsen kastehetkellä. On luonnollista, että myös konfirmaatiossa kummi osallistuu siunaamiseen, sillä kummin tehtävä on toimia vanhempien tukena lapsen tai nuoren kristillisessä kasvatuksessa. Kummit kutsutaan selkeällä ohjeistuksella kirkon etuosaan. Siellä he asettuvat nuorten taakse seisomaan ja yhdessä työntekijöiden kanssa he omalla vuorollaan ojentavat käden nuoren ylle siunauksen merkiksi.

Valokuvaaminen konfirmaatiossa

Valokuvauksen ja videokuvauksen suhteen on syytä kirkossa harjoittaa malttia, jotta konfirmoitavat ja tilaisuuden levollinen luonne eivät häiriinny. Kuvaaminen tapahtuu omalta paikalta. Nuoria saa kuvata messun jälkeen kirkon pihalla tai kirkossa alba päällä.

Juhla kodissa

Konfirmaatiotilaisuuden jälkeen on tapana viettää kotona rippijuhlaa sukulaisten ja ystävien kanssa. Juhlavieraita kutsuttaessa kannattaa muistaa erityisesti kummit.

Kotona järjestettävässä juhlassa on hyvä kuunnella nuoren toivomuksia niin tarjoilun kuin ohjelmankin suhteen. Juhlaan voidaan yhdistää kotihartaus.

Rippikouluryhmän ohjaajat ja isoset vierailevat kutsuttaessa juhlissa.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen