Ikaalisten kirkko

Vanha Tampereentie 6, 39500 IKAALINEN

Nykyinen Ikaalisten kirkko on järjestyksessään kolmas. Aikaisempien tapaan tämäkin on puukirkko.

Kuningas Kustaa III allekirjoitti rakentamisluvan ja piirrustukset laati arkkitehti Thure G. Wennberg Tukholmasta. Rakennusurakka uskottiin pohjalaiselle mestarille Salomon Köhlströmille (Köykkä). Rakennusaineet ja työntekijät hankki seurakunta.

Kirkko valmistui parissa vuodessa. Kirkkoherra Henrik Bergroth vihki sen käyttöön 4. elokuuta 1801. Se sai nimekseen Fredrika Sofian kirkko silloisen kuningattaren (Fredrika) ja leski kuningattaren (Sofia) mukaan.

Kirkkoon on mahtunut istumaan runsaat tuhat ihmistä eli se on ollut maaseutukirkoksi varsin kookas. Ensimmäinen peruskorjaus tehtiin noin 60 vuoden kuluttua. Korjaussuunnitelman laati lääninarkkitehti G.T. Chiewitz. Hänen ideansa oli kirkon valotorni. Samaan aikaan eli vuonna 1861 valmistui myös nykyinen kellotapuli.

Kirkkoa kunnostettiin jälleen 1930-alussa. Silloin siirryttiin keskuslämmitykseen ja tehtiin sisämaalaustöitä. 1980-luvulla kirkon takaosaan lisättiin WC-tilat, morsiamenhuone ja lasten leikkihuone.

Kirkon videoesittely

YouTube-video
Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc

Messu

Pappina Taru Siltala ja kanttorina Anna Aila

Hanna Ekola ja Virpi Salo

SANO SURUASI RAKKAUDEKSI
ti 26.3. klo 18.00

Hiljaisen viikon selloretriitti

Ikaalisten kirkkoon voit tulla tiistaina 26.3. klo 18.00 - 19.30 välillä hiljentymään, hengähtämään ja rauhoittumaan elävän musiikin äärelle. Puhetta tai laulua ei ole vaan sellolla soitettu klassinen musiikki ja hengellisistä lauluista tutut melodiat saavat puhutella sisintämme ja herätellä niitä asioita, ajatuksia ja tunteita, joiden juuri sillä hetkellä on tarpeen nousta esiin.

Sävelretriittiin voit poiketa lyhyeksi hetkeksi tai viipyä pitempään. Sävelretriitti tarjoilee mm. Bachin, Vivaldin, Mozartin, Schubertin, Melartinin ja Sibeliuksen säveliä. Illan musiikista vastaa Selloduo Anna-Maaria & Olli Varonen.
ke 27.3. klo 18.00

Hiljaisen viikon iltahartaus

Hiljaisen keskiviikon iltahartaudessa klo 18 pappina Johanna Säynäjäkangas ja kanttorina Johanna Eränen, Fredrika Sofian laulajat mukana avustamassa. Kuulemme hiljaisen viikon tekstejä ja veisaamme paastonajan kauniita virsiä.
to 28.3. klo 18.00

Kiirastorstain iltamessu

Pappina Juha Aila, kanttorina Johanna Eränen, musiikkiavustajina Waloa-kvartetti
pe 29.3. klo 15.00