Apua ja tukea

Diakoniatyö tiedottaa: Avustusasioissa ota yhteyttä puhelimitse diakoniatyöntekijöihin keskiviikkoisin klo 9 - 10.30. Jos kaipaat tukea, keskustelua, rukousta ja kuuntelua olemme puhelimitse tavoitettavissa kaikkina arkipäivinä.  Diakoniatyöntekijöiden yhteystiedot:  Tiina Juvonen p. 044 - 7440044, tiina.h.juvonen@evl.fi ja Päivi-Riitta Koivisto p.044 -7440041, paivi-riitta.koivisto@evl.fi.  Älä jää askarruttaviin kysymyksien kanssa yksin, vaan ota rohkeasti yhteyttä.

Kun mieltäsi painaa yksinäisyys, suru, masennus, parisuhdehuolet tai mikä tahansa muu murhe, voit kääntyä seurakunnan työntekijöiden puoleen. Papit, diakoiatyöntekijät ja muut seurakunnan työntekijät ovat seurakuntalaisia varten.

Mikään asia ei ole liian pieni, kun se on sinulle tärkeä. Voit olla yhteydessä henkilökohtaisesti, puhelimitse tai netin välityksellä.

Diakoniapäivystys

Diakoniapäivystys toimii seurakuntakeskuksessa keskiviikkoisin klo 9 -10 . Tarvittaessa voidaan sopia asiakkaalle sopiva aika.Pääsääntöisesti avustuskäytännöstä vastaavat diakoniatyöntekijät Päivi-Riitta Koivisto p. 044-7440041 ja Tiina Juvonen p. 044-7440044.

Keskusteluapua ja kotikäynnit

Diakoniatyöntekijät tekevät kotikäyntejä. Voit pyytää diakoniatyöntekijää käymään kotonasi, jos sinun on hankala liikkua tai muuten koti on mukavampi paikka kohtaamiselle. Voit soittaa diakoniatyöntekijälle ja varata ajan.  Sovittaessa papit ja diakoniatyöntekijät tuovat myös ehtoollisen kotiin.

Sururyhmä

Sururyhmä järjestetään joka vuosi ja alkaa pyhäinpäivän jälkeen.  Pyhäinpäivänä messun yhteydessä muistetaan vuoden aikana kuolleita sytyttämällä tuohus.  Messun jälkeen seurakuntakeskuksessa on tilaisuus, jossa kerrotaan myös alkavasta sururyhmästä.  Sururyhmä kokoontuu syksyllä kaksi kertaa ja keväällä neljä kertaa. Sururyhmissä jaetaan tuntoja läheisen menettämisestä pienryhmissä.  Ryhmät ovat luottamuksellisia ja jokaisen osallistujan on hyvä tiedostaa ettei ryhmässä jaettuja asioita puhuta muualla.

Sururyhmiin voit ilmoittautua ja saada lisätietoa diakonissa Päivi-Riitta Koivistolta

p. 044-7440041

Tel Aviv

Rahahuolet voivat yllättää kenet tahansa! Diakoniatyössä sinut kohdataan, siis nähdään ja kuullaan, kiireettömästi ja kokonaisvaltaisesti. Ota rohkeasti yhteyttä. Oman seurakuntasi diakoniatyöntekijät auttavat sinua eteenpäin.

Arjen ongelmat

Suomen sairaaloissa työskentelee yli sata sairaalapappia. Potilaat ja heidän läheisensä sekä sairaalan työntekijät voivat keskustella luottamuksellisesi sairaalapapin kanssa.

Kirkon työntekijät sairaiden rinnalla

Perheneuvonnassa on mahdollista keskustella koulutettujen ammattilaisen kanssa parisuhteesi tai perheesi vaikeuksista tai oman elämäsi solmukohdista. Voit tulla yksin, parina tai perheenä. Palvelu on maksuton.

Kirkon perheneuvonta auttaa maksutta

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Jos huomaat, että olet itse tai läheisesi on riippuvainen päihteistä, hae rohkeasti apua omasta terveyskeskuksestasi tai seurakunnastasi.

Seurakuntien päihdetyöhön sisältyy sekä yksilötyötä että ryhmämuotoista toimintaa.

Päihteet ja riippuvuus