Ystävänä palamuselaiset

Palamuse sijaitsee Virossa Jõgevan maakunnassa. Etäisyyttä maan toiseksi suurimpaan Tarton kaupunkiin on noin 40 km. Kunta on maatalousvaltainen ja sen asukasmäärä on noin 2000. Palamuse on vanha, sillä historian kirjat tuntevat paikkakunnan (seurakunnan) jo 1240-luvulla.

Ikaalisten ja Laiusen-Palamusen seeurakuntien välinen ystävyyssopimus tehtiin vuonna 1990 juuri ennen kuin Viro itsenäistyi vuonna 1991. Seurakunnan ensimmäinen kirkkoherra oli Margit Nirgi. Myöhemmin Laiusen ja Palamusen seurakuntayhteistyö loppui ja Palamusen seurakunnan kirkkoherraksi tuli Jaan Nuga. Hän lähti toiseen seurakuntaa vuonna 2014 ja tällä hetkellä seurakunnan toimintaa johdetaan Tarton rovastikunnan toimesta siten, että pastori Urmas Oras on tällä hetkellä Palamusen seurakunnan osa-aikaisena pappina.

Ystävyystoiminta

Seurakuntamme avustaa taloudellisesti Palamusen seurakuntaa talousarviovaroin, kolehtikeräyksillä ja yksittäisten seurakuntalaisten antamin lahjoituksin.

Käytännön yhteistoiminta on vilkasta. Useiden vuosien aikana kesäisin ikaalislaiset miehet ovat olleet viikon pituisilla talkoomatkoilla maalaamassa vanhan pappilan ulkoseiniä, korjaamassa kappelin vesikattoa ja ulkoseiniä, maalaamassa kirkon lattiaa, kunnostamassa seurakunnan majoitushuoneita, paistamassa lättyjä ja tarjoamassa niitä maksutta ohikulkijoille, jne.  Samoin on useana kesänä aiemmin ollut Palamusessa nuoria-aikuisia kolmen viikon ajan tekemässä talkootöitä sekä tavoittavaa lapsi- ja nuorisotyötä. He ovat koonneet lapsia leikkimään ja laulamaan yhdessä.

Nuoret ikaalilaiset vapaaehtoiset leikkimässä palamuselaisten kanssa

Yhteydenpidosta

Seurakunnallisen toiminnan lisäksi Ikaalisilla on ystävyyskuntasopimus Palamusen kunnan kanssa. LC Ikaalinen/Kyrösjärvi on Palamusen LC:n ystävyysklubi. Palamusen yhteyshenkilönä on suomea puhuva museonjohtaja Arne Tegelmann.

Hallinnollisesti ystävyysseurakuntatoiminta on liitetty osaksi lähetystyötä.  Vapaaehtoisena yhteyshenkilönä toimii Inka Mäkelä.

Perinteiset Paunveren markkinat tarjoavat kaikkea aina ruoasta ja kasveista käsitöihin ja vaatteisiin. Lavalla on kulttuuriohjelmaa ja lapsille erilaista toimintaa. Vuosittain markkinoille osallistuu suuri joukko ikaalilaisia.