Rippikouluvuosi 2022

Rippikoulu on säilyttänyt suuren suosion suomalaisnuorten parissa. Lähes kaikki nuoret kokevat oman rippikoulunsa myönteisenä ja tuntevat saavansa tästä seurakunnan koulusta paitsi unohtumattoman kokemuksen, myös tarpeellisia ja kestäviä eväitä elämäänsä.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippikouluinfot

Koululla kasiluokkalaisille lokakuun alussa 2021. Silloin jaettiin kotiin infokirje ja ilmoittautumislomake.

Ilmoittautuminen

Ilmoittautumislomakkeet täytetään 31.10.2021 mennessä osoitteessa https://www.mvsoy.fi/srk/ikaalinen/url/C3S8nhJQT8

Rippikoulun aloitus

Ensimmäinen rippikoulutapaaminen on 1. adventtina riparipyhässä sunnuntaina 28.11. Tervetuloa silloin kirkkoon koko perhe! Jumalanpalvelus alkaa  klo 16.

Perjantaina 17.12. klo 18 on kirkossa rippikoulukonsertti, jossa esiintyy KLS. Myös rippikoululaisten perheet ovat tervetulleita!

Rippikoulujen aloitusjakso on seurakuntaan tutustumisen aikaa. Se alkaa ilmoittautumisesta ja kestää toukokuulle. Jaksoon kuuluu itsenäisiä, ryhmäkohtaisia ja yhteisiä käyntejä, yhteensä kymmenkunta. Osallistut seurakunnan jumalanpalveluksiin, nuorten toimintaan ja erilaisiin tapahtumiin. Ryhmäjaosta ja aloitusjakson riennoista tiedotetaan marraskuun lopulla kotiin sähköpostilla sekä näillä sivuilla. Aloitusjakson aikana pidämme myös kaksi vanhempaintapaamista.

Leiri ja konfirmaatio

Rippikoulusi huipentuu rippileiriin ja konfirmaatioon. Konfirmaatio on rippikoulun päätösjuhla. Konfirmaatiossa tunnustat itse kristillisen uskon, johon sinut on kastettu. Konfirmaatio antaa sinulle oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulu on myös kirkkohäiden edellytys.

Vuoden 2022 rippikoulujen ajankohdat ovat:

1. Rippileiri Koivikossa 7.-14.6.2022

2. Rippileiri Koivikossa 25.7-1.8.2022

3. Rippikouluryhmä. Iltarippikoulu keskiviikko-iltaisin tammikuusta toukokuulle.

Entäs jos en kuulu kirkkoon, mutta tahdon rippikouluun?

Rippikoulun voit käydä, vaikka sinua ei olisi kastettu. Jos haluat osallistua konfirmaatioon, sinut tulee kastaa ennen sitä. Jos sinut on kastettu, mutta et enää kuulu kirkkoon, on sinun liityttävä kirkkoon ennen konfirmaatiota.

Rippikoulun ulkoläksyt

Rippikoulussa opetellaan kahdeksan kristinuskon peruskohtaa, joista osa onkin jo monelle tuttuja. Ulkoläksyjä voi alkaa harjoitella ja myös suorittaa ohjaajille jo rippikoulun aloitusjakson aikana riparitapaamisten yhteydessä tai SaPan koulupäivystyksissä (koululla kuraattorin huoneessa keskiviikkoisin klo 10.45-12).

Palvelutehtävä

”Ole itse se muutos, jonka haluat maailmassa nähdä.”
Auta jotakin tuttua tai lähellä asuvaa arjen askareissa (ei oman perheen jäsentä)
– tehtävän tulee kestää 30 – 45 min
- raportointi tehdään rippikoulukorttiin varattuun tilaan
- esimerkkejä palvelutehtävästä: siivous, ikkunoiden tai auton peseminen, mattojen tamppaaminen, polttopuiden kantaminen, kaupassa asioiminen, lumen luominen, lasten hoitaminen, ...