Ikaalisten kirkko

Vanha Tampereentie 6, 39500 IKAALINEN

Nykyinen Ikaalisten kirkko on järjestyksessään kolmas. Aikaisempien tapaan tämäkin on puukirkko.

Kuningas Kustaa III allekirjoitti rakentamisluvan ja piirrustukset laati arkkitehti Thure G. Wennberg Tukholmasta. Rakennusurakka uskottiin pohjalaiselle mestarille Salomon Köhlströmille (Köykkä). Rakennusaineet ja työntekijät hankki seurakunta.

Kirkko valmistui parissa vuodessa. Kirkkoherra Henrik Bergroth vihki sen käyttöön 4. elokuuta 1801. Se sai nimekseen Fredrika Sofian kirkko silloisen kuningattaren (Fredrika) ja leski kuningattaren (Sofia) mukaan.

Kirkkoon on mahtunut istumaan runsaat tuhat ihmistä eli se on ollut maaseutukirkoksi varsin kookas. Ensimmäinen peruskorjaus tehtiin noin 60 vuoden kuluttua. Korjaussuunnitelman laati lääninarkkitehti G.T. Chiewitz. Hänen ideansa oli kirkon valotorni. Samaan aikaan eli vuonna 1861 valmistui myös nykyinen kellotapuli.

Kirkkoa kunnostettiin jälleen 1930-alussa. Silloin siirryttiin keskuslämmitykseen ja tehtiin sisämaalaustöitä. 1980-luvulla kirkon takaosaan lisättiin WC-tilat, morsiamenhuone ja lasten leikkihuone.

Kirkon videoesittely

YouTube-video
Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka