Vihkimisen kulku

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Large
Vasemman käden nimettömään pujotetaan sormus liiton symbolina. Kuva: Aarne Ormio

Vihkitoimituksen kulun eli vihkikaavan eri vaihtoehdot löytyvät tavallisen virsikirjan viimeisiltä sivuilta eli liiteosasta sekä kirkollisten toimitusten kirjastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Kaava sisältää vihkimisen kulun ja ehdotuksia sopiviksi Raamatun jakeiksi ja rukouksiksi.

Vihkitilaisuus kestää keskimäärin 30 minuuttia.  Muun muassa tilaisuuteen valittu musiikki vaikuttaa sen kestoon.

Aloitus

Vihkitilaisuus alkaa yleensä musiikilla, usein häämarssilla, jonka aikana vihkipari saapuu alttarille tai muulle vihkipaikalle.

Varsinainen vihkitilaisuus alkaa siunauksella ja johdantosanoilla. Sen jälkeen tulee hääparin valitsemat rukous ja Raamatun jakeet sekä papin vapaamuotoinen puhe.

Kysymykset

Vihkimisessä esitettävät kysymykset hääpari voi valita. Vaihtoehtoja on kaksi:

1. "Kaikkitietävän Jumalan kasvojen edessä ja tämän seurakunnan läsnä ollessa kysyn sinulta, NN, tahdotko ottaa MM:n aviomieheksesi/aviovaimoksesi ja osoittaa hänelle uskollisuutta ja rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä?"
2. "Jumalan edessä ja tämän seurakunnan läsnä ollessa kysyn sinulta, MM, tahdotko ottaa NN:n aviovaimoksesi/aviomieheksesi, olla hänelle uskollinen ja rakastaa häntä hyvinä ja pahoina päivinä, aina kuolemaan asti?"

Molemmat kysymykset esitetään "tahdotko"-muodossa ja niihin vastataan "Tahdon." Kysymysten sanamuodot korostavat avioliittoa julkisena sitoutumisena. Jumalan ja läsnä olevien ihmisten edessä ilmaistaan tahto rakastaa toista.

Sormukset ja mahdolliset sormuslupaukset

Kysymysten jälkeen vaimon tai molempien puolisoiden vasemman käden nimettömään pujotetaan sormus liiton ja yhteyden symbolina.

Toimitukseen voi halutessaan lisätä sormuslupausten antamisen ennen sormusten pujottamista. Sormuslupauksia ei tarvitse opetella ulkoa, sillä ne toistetaan papin perässä virsikirjasta lukien. Sormuslupaus voi olla esimerkiksi: "Minä rakastan sinua, NN. Haluan jakaa ilot ja surut kanssasi ja olla sinulle uskollinen, kunnes kuolema meidät erottaa."

Vihkimisen jälkeen saa suudella!

Vihkimisen jälkeen kaikki läsnä olevat rukoilevat parin puolesta.

Suudelma vaihdetaan perinteisesti vasta papin vahvistettua avioliiton julistamalla parin aviopuolisoiksi. Tämän jälkeen pappi onnittelee avioparia ja antaa heille seurakunnan häälahjana vihkiraamatun.

Vihkimisen jälkeen sulhanen ja morsian kääntyvät seurakuntaan päin. Usein tässä vaiheessa esitetään tilanteeseen sopivaa musiikkia.

Päätös

On myös tapana, että tuore aviopari kävelee pois kirkosta päätösmusiikin (usein häämarssin) saattelemana koko kirkkoväen seistessä. Hääparia seuraavat ensimmäisinä vanhemmat, isovanhemmat ja sisarukset tai muut kirkon ensimmäisissä penkkiriveissä istuvat.
Vieraat onnittelevat hääparia heti vihkitoimituksen päätyttyä tai juhlapaikalla hääjuhlan aluksi.

Vihkiminen ristiäisten yhteydessä tai pienimuotoisesti

Naimisiin voi mennä ristiäisten yhteydessä tai muutoin pienimuotoisesti hääparin valitsemassa paikassa. Läsnä tulee kuitenkin olla vähintään kaksi todistajaa. Vihkiminen voidaan toimittaa hyvinkin yksinkertaisella tavalla. Esimerkiksi häämarssit ovat täysin vapaaehtoisia eikä niitä tarvitse sisällyttää vihkimiseen.

Pienimuotoinen vihkiminen voi tapahtua kirkossa, vihkiparin kotona tai muussa sopivassa paikassa.

Joissain seurakunnissa järjestetään myös erityisiä tilaisuuksia, joissa pappi tai papit ovat paikalla vihkimässä useita ilmoittautuneita pareja. Tilaisuuksissa on mahdollista avioitua pienimuotoisin menoin ilman suurta häähumua.

Morsiusmessu

Morsiusmessu on vihkijumalanpalvelus, joka etenee morsiusmessua koskevan jumalanpalveluksen kaavan mukaisesti.  Kaava on löydettävissä kirkollisten toimitusten kirjastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Morsiusmessu sisältää ehtoollisen, jolla käyvät sekä vihkipari että halukkaat vieraat.

Morsiusmessu kestää pidempään kuin yllä kuvattu avioliittoon vihkimisen kaava.